Friday 5 August 2011

lapaaarrr....

sabar..tgh puase skg..haiyo0..sebenarnye aku baru jew teringat makaroni bakar yang aku selalu buat...aku banyak cari resepi makaroni bakar nie..tapi aku x ikot sangat pown resepi tu..aku decorate sendiri..hee..sebenarnye aku nie memang lemah bab2 masuk gula garam dalam masakan...takowt terlebih @ terkurang...he he...

aku selitkan resepi makaroni bakar yang selalu aku buat...

bahan2 :

  • 1/2 paket makaroni
  • 2 sudu mkn minyak masak 
  • bawang putih 4@5 ulas
  • daging@ayam kisar (guna yg jenama Ramly @ Tesco)
  • 2 1/2kiub pati ayam (jenama knorr)
  • 5 sudu sos tomato 
  • 2 sudu sos cili
  • 3/4 cawan mix vegetable (aku letak sikit sb xmkn sayur)
  • daun bawang @ daun sup (suka hati)
  • 9 biji telur ayam 
  • cheese (suka hati nak letak ke x)
cara2 :

  • mula2,rebus makaroni..semasa rebus,masukkan garam dan minyak...
  • panaskan minyak...lepas tu,tumiskan bawang sampai naik bau..(jangan sampai hangit okayy)
  • kemudian,masukkan daging@ayam cincang...pastikan ayam@daging hancur..(nati xdewla kena kunyah besar..nti xsyokk)
  • bile da ayam@daging masak,masukkan sos tomato dan sos cili...gaul rata...kemudian masukkan kiub pati ayam....teruskan gaul...pastikan kiub pati ayam hancur..biar digaul rata..(sementara tu sapu minyak@marjerin kat loyang pembakar..sapu rata okayy)
  • masukkan mix vegetable..teruskan gaul....
  • kemudian,masukkan makaroni ...gaul rata okayy...
  • tutup api...masukkan makaroni tadi ke dalam loyang pembakar
  • pecahkan telor ke dalam mangkuk lain dulu...pukul sehingga telor kembang...kemudian,masukkan sedikit garam serta daun bawang...
  • tuang telor tadi ke dalam loyang pembakar bersama makaroni..ratakan telor bersama makaronie tersebut...biar telor menutupi makaroni...
  • kemudian masukkan ke dalam ketukar...bakar selama 60minit@sejam...suhu 140...(pastikan ketukar dipanaskan terlebih awal)...








yummy....nati ada masa nak buat lagi.....weee....#___*

No comments:

Post a Comment


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

love dis song bebeh...^__^