Wednesday 3 August 2011

saya insomia!!

1 masalah yang paling aku fed up...aku nie susah nak tidor malam @ insomia ...pukul 2-3 pagi tu mate aku fresh lagi...mcam pukul 8 malam jew..seksa gilew...nak jew aku mkan pil tidur..tapi xnak la kn..da mcm2 cara aku wat...


aku ada cari sikit matlumat pasal penyakit aku nie..hu hu


apew itu insomia?


insomia nie bkn le penyakit sawan smpai terbeliok bijik mate tuh k0me..insomia ialah kesukaran mendapat tidur atau kekal tidur atau mempunyai tidur yang tidak cukup sekurang-kurang 1 bulan...haaa..tu lee..
ho!


apew punca insomia?
  • alkohol (maap, aku xamik nie ok! )
  • kebimbangan
  • kopi
  • tekanan
  • keadaan kesihatan
gejala-gejala insomia?
  • kesukaran tidur pada beberapa malam
  • berasa letih sebelah siang atau tertidur sebelah siang (sangat penat kot)
  • tidak berasa segar setiap kali bangun pagi (dah ghupe mcm mak limah ~ ngn rmbut m'ghebang cam kena karen)
  • tersedar beberapa kalu semasa tidur (sejam sekali kot ak tersedar)
rawatan?

  • elakkan kafein,alkohol atau nikotin sebelum tidor ( kopi & teh mmg aku xminum sejak dulu )
  • jangan tidur di siang hari (sdg diusahakn)
  • makan di waktu2 biasa setiap hari (elak makan hampir ngn waktu tidur) ~ okay,akan diubah tabiat itu
  • melakukan senaman 2 jam sebelum tidur (cukup le dowk nek trun nek tgga)
  • tidur pada masa yang sama pada setiap malam
  • buang kebimbangan yg dtg dgn cuba tidur dgn menenangkan diri anda
  • guna katil hanya utk tidur...(hee..bukan utk tido jew kot)
nati aku cube (konon kah?)..he he...^___~

No comments:

Post a Comment


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

love dis song bebeh...^__^